مصرف و استفاده ی بهینه

صرفه جویی کلید زندگی پایدار

مصرف و استفاده ی بهینه

صرفه جویی کلید زندگی پایدار

مصرف و استفاده ی بهینه

باسلام ، این وبلاگ جهت آگاهی رسانی عمومی و ارائه اطلاعاتی برای رفتن به سوی آینده ای بهتر ساخته شده است ، امید است گامی در راستای تحقق این هدف برداشته باشم .

طبقه بندی موضوعی

راهکار های صرفه جویی گاز در فصل سرما

دوشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۷، ۰۶:۱۰ ب.ظ

کاریکاتور مفهومی , تصاویر طنز

دمای آسایش دمایی است که اگر در هر خانه رعایت شود،هم هوایی مطلوب برای تنفس اهالی خانه ایجاد می کند و هم باعث صرفه جویی در مصرف گاز می شود.دمای آسایش در زمستان بین ۱۸تا ۲۲درجه است.

سرانه ی مصرف گاز در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی ست و این در حالی ست که هرساله شعارها، تبلیغات و زیرنویس های تلویزیونی مبنی بر این موضوع انجام می شود.

در ادامه مطلب به برخی از روش های صرفه جویی گاز در فصل سرما اشاره می کنیم.


سراغ در و پنجره های خانه برویم

  • استفاده از پرده های ضخیم و بلند و چین دار بسیار موثر است.این کار باعث می شود اتلاف حرارت از منزل شما کمتر شود.به اندازه بودن و نصب صحیح پرده هم باید به طوری باشد که هوا نتواند پشت آن آزادانه حرکت کند.

برای این کار می توانید فاصل ریل پرده تا دیوار را با چیزی مانند تخته پر کنید یا گیره ها را طوری به پرده بزنید که خود پرده تا دیوار ادامه پیدا کند.این پرده ها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را می گیرند و باعث خنک شدن خانه تان می شود.

  • اگر می توانید پنجره های خانه را دو جداره کنید.این کار هم اتلاف انرژی در خانه را کم می کند و هم جلوی گرد و خاک و سر و صدا را می گیرد.اگر این امکان را ندارید،عایق های ویژه پنجره را تهیه کنید.این عایق ها برچسب های شفافی هستند که به راحتی می شود آن ها را روی شیشه پنجره ها چسباند.این برچسب ها تلفات حرارتی و زمستانی را تا حدود ۳۰درصد و ورود گرما در تابستان را تا ۸۰درصد کاهش می دهد.

غیر از این دو راه،پوشاندن پنجره ها با درزگیر هم تاثیر بسزایی دارد.البته اگر از بخاری گازی استفاده می کنید یا در فضای خانه پکیج دارید که دودکش دو جداره ندارد،باید حتما قسمتی از درزها را برای تامین هوای تازه باز بگذارید.اگر پنجره هایی دارد که از آن سرمای زیادی وارد خانه می شود و درزگیر چسباندن هم فایده ای ندارد،می توانید روی پنجره ها نایلون بکشید و دور تا دور آن را با چسب نواری پهن بچسبانید.

  • درزگیر چسباندن بین منفذهای در ورودی هم به شما و سرانه مصرف گاز در کشور کمک می کند.در ضمن بهتر است در اتاق هایی را که از آن ها کمتر استفاده می کنید،ببندید.

  • غیر از در و پنجره ها باید به فکر کانال های کولر هم باشید.در زمستان سرمای زیادی از این کانال ها وارد خانه می شود.کانال های کولر را با چسب های نواری پهن،یا مقواهای ضخیم می توانید بپوشانید.

دمای آسایش

دمای آسایش دمایی است که اگر در هر خانه رعایت شود،هم هوایی مطلوب برای تنفس اهالی خانه ایجاد می کند و هم باعث صرفه جویی در مصرف گاز می شود.دمای آسایش در زمستان بین ۱۸تا ۲۲درجه است.

بهتر است دماسنج کوچکی در خانه داشته باشید و اگر دما بالا رفت،درجه بخاری را کم کنید یا یکی از شوفاژها را ببندید.

نکاتی درمورد وسایل گرمایشی

یادتان باشد خانه را آنقدر گرم نکنید که مجبور شوید پنجره را باز بگذارید.

سعی کنید از شومینه استفاده نکنید که مصرف آن خیلی بالاست.اگر شومینه دارید و از آن نمی خواهید استفاده کنید،درب شومینه را بپوشانید.

اگر می خواهید بخاری بخرید،بخاری هایی با بازدهی بالا بخرید که برچسب انرژی مناسب دارند.

اگر در خانه شوفاژ دارید،از شیرهای ترموستاتیک استفاده کنید که براساس دمای خانه تنظیم می شوند و بیش از حد گاز مصرف نمی کنند.

قرار نیست دمای شوفاژ و بخاری را آن قدر زیاد کنید که با تی شرت و لباس تابستانی در خانه راه بروید!کمی بیشتر لباس بپوشید.مثلا یک ژاکت یا شلوار گرم.در عوض دمای بخاری یا شوفاژ را کم کنید و البته کمی هم زمستان را احساس کنید.نباید تابستان و زمستان خانه هایمان به یک شکل باشد!

خاموش کردن اجاق گاز

پخت و پز هم مصرف گاز را بالا می برد.در زمستان که مصرف گاز بالا می رود و به مرحله بحرانی می رسد،صرفه جویی در این بخش هم اهمیت زیادی پیدا می کند:

در آشپزی سعی کنید که ظروف بزرگ را روی شعله های بزرگ و ظروف کوچک را روی شعله های کوچک بگذارید.

وقتی آب جوش می آید،برای ادامه جوش آن شعله را کم کنید.وقتی هم که کارتان با گاز تمام شد،حتما آن را خاموش کنید.مثلا در فاصله آبکش کردن برنج و دم گذاشتن آن،گاز را روشن نگذارید.

شما هم از آن هایی هستید که برای داشتن چای داغ همیشه اجاق گاز و زیر کتری را روشن می گذارید؟امسال زمستان قول بدهید که این کار را انجام نمی دهید.در عوض وقتی آب جوش آمد آن را در فلاسک بریزید و چند ساعتی از آن استفاده کنید.

وقتی پخت و پز می کنید،دمای خانه بالا می رود پس این وقت ها می توانید شعله بخاری را کم کنید یا یکی از شوفاژها را ببندید.

روشن گذاشتن شعله های اجاق گاز برای گرم کردن خانه و آشپزخانه اصلا راه مناسبی نیست.باز هم بر می گردیم به بیشتر لباس پوشیدن.لباس بیشتری بپوشید تا مجبور نباشید اجاق گاز را روشن بگذارید.

آب گرم و نه آب جوش

آب گرم و حمام هم گاز زیادی مصرف می کند پس:

  • در حمام به جای بازگذاشتن یک سره دوش آب،مقداری آب گرم در وان بریزید و پس از شستشوی کانال،فقط برای آب کشی نهایی از دوش استفاده کنید.

  • برای صرفه جویی بیشتر،دمای آبگرمکن تان را روی ۶۰درجه سانتی گراد و حتی کمتر،تنظیم کنید.اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از ۷۵درجه سانتی گراد باشد،یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر می دهید.

آبگرمکن های قدیمی و آنهایی که برچسب مصرف انرژ شان در رده Cیا پایین تر است،سوخت زیادی را هدر می دهند.

برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی،لوله های آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایق بندی کنید و هرچند وقت یک بار به شوفاژخانه سر بزنید تا مطمئن شوید لوله ها ترکیدگی یا شکاف ندارند.

منبع :salameno.ir 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۷/۱۱/۰۱
  • ۱۸۰ نمایش
  • fatemeh mirzavand

استاندارد

دمای آسایش

سرما

صرفه جویی

گاز

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.